Forløb med forretningsudvikling har sat skub i iværksættere
15 startup-virksomheder har været en del af et halvårligt forløb i Danish Life Science Cluster. Iværksætterne har løbende modtaget konkret og ærlig sparring på deres løsning. Langt de fleste deltagere er kommet et skridt tættere på markedet og en bæredygtig forretning – selvom udviklingen til tider har krævet grundige overvejelser og endda helt nye retninger.
Det første salg. Ny strategisk partner. Hård data til at dokumentere løsningen samt værdifuld læring om at drive forretning.
Dette er nogle af de gevinster, deltagerne i et lærende forretningsforløb i Danish Life Science Cluster har fået.
– Det har været værdifuldt, fordi jeg er blevet skarp på, hvor jeg selv mangler kompetencer, og på hvilke områder jeg har brug for hjælp til at løfte min forretning til næste niveau, fortæller Annelie Ottesen, som er grundlægger af ApS-virksomheden MindYouSolutions.
Feedback fra både brugere og forretningseksperter
Gennem ca. seks måneder har Danish Life Science Cluster kørt forløbet Pitch&Panel, hvor målet har været at bringe startup-virksomheder tættere på markedet.
I forløbet har virksomheder over fire mødegange modtaget sparring på bl.a. behovsafdækning og forretningsmodel fra henholdsvis bruger- og et ekspertpaneler.
Brugerpanelerne har bestået af repræsentanter fra kommuner, hospitaler og andre mulige aftagere af sundhedsløsninger, mens ekspertpanelerne har været bemandet af specialister i inden for udvikling, salg og forretningsmodeller.
I alt har 15 virksomheder været en del af Pitch&Panel, der har været afholdt i både Aalborg og København.
Har brug for eksterne kompetencer
Annelie Ottesen er sygeplejerske og har udviklet et design til hospitalsbukser, lange bukser og shorts, som er tilpasset patienter og borgere, der har urinvejskateter. Bukserne er et hjælpemiddel, som har til formål at nedsætte gener, smerter, følgesygdomme og risici for dislokation af kateteret.
Som sygeplejerske har Annelie Ottesen et tæt kendskab til den relevante målgruppe og den offentlige sektor. Men hun er ny på forretningsområdet, og her har hun søgt sparring fra eksperterne i Pitch&Panel.
– Efter forløbet er jeg blevet klar over, at jeg ikke kan køre min virksomhed alene. Så nu vil jeg lave en plan for de næste år, der skal være med til at tydeliggøre, hvor jeg har brug for eksterne kræfter, forklarer Annelie Ottesen.
Fokus på funding og strategisk samarbejde
Også virksomheden Completion har opnået gevinster af Pitch&Panel-forløbet.
Et af de allerførste møder i forløbet mundende ud i et salg, men derudover har netværket med andre iværksættere været nyttigt, fortæller grundlægger Andreas Aurorian.
Completion udvikler VR-løsninger, der skal forbedre koncentration og ro hos mennesker med neurodivergens.
– Det kan være svært at være iværksætter, og er derfor rart at kunne dele sine udfordringer med andre, der sidder med nogle af de samme kampe. Udover at få sparring til at styrke min forretningsmodel, har jeg bl.a. fået nogle nye kontakter, som forhåbentlig kan udvikle sig til strategiske samarbejder, fortæller Andreas Aurorian.
Han vil nu fokusere på bl.a. at få grant-tilsavn og på at indsamle data til validering af sin løsning.
Sparring fra brugere og forretningseksperter
Nogle af de råd, deltagerne i forretningsudviklingsforløbet har fået med fra henholdsvis bruger- og ekspertpanel lyder:
• Hvis du vil sælge til kommunerne, skal du kende Serviceloven og de krav, kommunerne er bundet op på.
• Du skal have styr på din faglige databaserede evidens.
• Vær sikker på, hvordan du vil brande løsningen – overvej at inddrage din personlige fortælling.
• Du er nødt til at rette fokus mod at tjene penge – ellers dør din forretning.
• Hav fokus på balancen mellem hjælpemiddel og medicinsk udstyr.
• Vær tydelig omkring den værdi, din løsning kommer til at skabe for bruger og indkøber.
• Få overblik over hele supply-kæden fra design, og produktion til salg og implementering.
• Gør dig klart, om du har brug for andre kompetencer fx i et partnerskab.
• Det kan være en stor mundfuld at sælge til kommuner. Vær klar til at overveje andre kundegrupper.
Hård men ærlig sparring
Den ærlige feedback fra eksterne kunne også hjælpe deltagerne med ikke at bruge unødig tid på en forretningsmodel med for lange udsigter til succes. Det oplevede Daniel Viholm, da han præsenterede sin løsning Nuance brugerpanelet i Aalborg.
Nuance er en hjælpeapp til unge og voksne med ADHD, der skal give dem viden, værktøjer og strategier til at trives bedre med deres diagnose. Daniel Viholm ønskede at undersøge muligheden for at arbejde mod de danske kommuner som aftagere for Nuance.
Og her var repræsentanterne fra kommunerne oprigtige og konstruktive i deres feedback. De kunne sagtens se værdien i Nuance og kunne sågar nævne flere situationer, hvor den ville kunne gøre en forskel. Men de var også ærlige og medgav, at det kan være særdeles vanskeligt at komme igennem med et kommunalt salg, og derfor rådede de Daniel Viholm til at kigge mod det private marked i stedet.
– Jeg er glad for, at eksperterne var ærlige og er taknemmelig for, at de vil mig det bedste. Så nu overvejer jeg, om jeg udelukkende fortsætte B2C-vejen i stedet. Til gengæld fik jeg gode råd om min markedsføring, hvor eksperterne anbefalede mig at bruge mig selv og mine oplevelser i brandingen, så det vil jeg nu overveje, fortæller Daniel Viholm.
I Danish Life Science Cluster arbejder vi på at skabe lignende formater med fokus på forretningsudvikling i 2025.
Forløbet er medfinansieret af Den Europæiske Union.