Hvordan bliver virksomheder klar til samarbejde med Region Hovedstaden? – få de bedste tips her

Når Region Hovedstaden arbejder med innovative og værdibaserede indkøb, er innovation ikke et krav. Det vigtigste er at skabe konkurrence, så patienter og medarbejdere får de bedste løsninger. En innovativ indkøbsproces kan være en stor mundfuld for mange virksomheder – og derfor er vi klar til dialog, lyder det fra chefkonsulent i Koncernindkøb.

Danske virksomheder i sundhedssektoren er kendt for at skabe nye innovative løsninger og ideer. Men næsten lige så kendt er udfordringen med at få nye løsninger implementeret og skaleret.

Derfor er der behov for at få større udbytte af innovationsindsatsen, lige som leverandører skal kobles tættere til behov, marked og implementering.

Sådan lød det fra Anders Ulrik Kristoffersen, chefkonsulent i Koncernindkøb i Region Hovedstaden, da han for nylig præsenterede regionens tilgang til innovative udbud.

Han inviterede virksomheder fra Danish Life Science Cluster og Erhvervsfyrtårn Life Science til dialog – Læs herunder nogle af hans gode råd til, hvordan virksomhederne kommer i samarbejde med regionen.

Innovation er ikke et mål

Anders Ulrik Kristoffersen slog fast, at ethvert indkøb skal tage udgangspunkt i et behov – ikke i en teknologisk løsning.

– Der er både et politisk krav og et ønske fra os om at skabe konkurrence blandt virksomhederne for at finde den bedst mulige løsning til den bedste pris. Men målet er ikke, at vi skal skabe nye løsninger og innovation. Hvis en hyldevare opfylder vores behov, så vælger vi den. Det er bedst for både virksomheder og skaleringsmuligheder, fortalte Anders Ulrik Kristoffersen.

Arrangementets mål var at give virksomhederne mere viden om regionens processer. Anders Ulrik Kristoffersen svarede villigt på spørgsmål, gav sparring og slog fast, at Regionen Hovedstaden altid er klar til dialog med virksomheder.

Gode råd til virksomheder, der ønsker samarbejde med Region Hovedstaden

– udvalgt fra Anders Ulrik Kristoffersens oplæg:

  • Kend den organisation, I ønsker at samarbejde med eller sælge til. Sæt jer ind i deres arbejdsgange og det relevante behov. Undersøg også, hvordan udfordringer tidligere er blevet løst.
  • Vær helt skarp på, hvilken værdi jeres løsning giver. Den skal løse en konkret udfordring. Hav hele tiden målet for øje – sundhedssektoren ønsker at få frigjort arbejdskraft og at skabe bedre forhold for patienter og personale.
  • Tænk strategisk og overvej, om jeres løsning bliver stærkere, hvis I samarbejder med andre SVM’er.
  • Sørg for at jeres dokumentation er klar og sæt jer ind i reglerne for offentlige udbud.

Hvad siger virksomhederne?

Laura Felsted Rasmussen, Business Development Manager, SyncVR Medical Nordics
– Vi får stor værdi af den gensidige dialog med regionen. Vi har fået indblik i, hvordan vi skal forberede os til et kommende udbud. Og ikke mindst har vi fået mulighed for at give Anders Ulrik Kristoffersen et indblik i virksomhedernes verden.

 

 

 

Ane-mette Pinnerup Kofoed, Sales Manager, Philips Danmark
– Det var givende at høre, hvilke tanker regionerne gør sig, og hvordan de arbejder med udbud. Det er klar fordel for os fremadrettet, når vi kender deres processer. Og så er det en fornøjelse at opleve, at regionen er interesseret i at høre vores input.

 

Berit Nielsen, Diagnostic Business Partner, ROCHE DIAGNOSTICS
–Når vi virksomheder skal bidrage til at løse udfordringer, er det afgørende, at vi gør opmærksom på de barrierer, der stopper os, og det har vi haft fin mulighed for her. Fx har vi haft svært ved at vise værdien, når en løsning implementeres i én afdeling men besparelsen ses i en anden afdeling.

Tilmeld dig Danish Life Science Clusters nyhedsbrev og få løbende nyheder om lignende events Tilmeld dig her

Arrangementer var medfinansieret af Den Europæiske Union.

For mere information

Seniorprojektleder

Kirsten M. Danielsen

Danish Life Science Cluster
HUB Hovedstaden
+45 2939 4481