Mental sundhed på skoleskemaet – nyt projekt skal lære børn at tackle de svære følelser
Kan man forebygge mistrivsel ved at lære sig selv bedre at kende? Virksomheden Helphi vil forebygge de stigende udfordringer med dårlig trivsel blandt børn og unge. Virksomheden vil lære de unge om naturvidenskabelig forståelse, mentale værktøjer og styrket selv-opmærksomhed. Projektet har netop modtaget midler fra Erhvervsfyrtårn Life Science.
Vi har svært ved at lære, når vi har det skidt. Derfor skal vi have det godt.
Det lyder næsten banalt, men for tusindvis af skolebørn hænger der grå skyer over hverdagen, og det har konsekvenser langt ind i deres voksenliv. Dårlig mental trivsel er i sig selv et alvorligt problem, men det kan resultere i, at barnet får sværere ved at koncentrere sig, får lavere karakterer og i sidste ende er i risiko for at miste uddannelse og fremtidsmuligheder.
Børn skal lære sig selv og deres følelsesliv at kende
– Vi bliver nødt til at gøre noget ved mistrivslen blandt børn og unge, siger Pelle Plesner fra Helphi.
Den danske startup-virksomhed har modtaget puljemidler fra Erhvervsfyrtårn Life Science til at afprøve og udvikle en pilotindsats i fem danske folkeskoler.
I et halvt år skal skolernes 4. klasser lære om psykisk sundhed ved hjælp af læringsplatformen Dishmo. Børnene skal lære sig selv og deres følelsesliv at kende, og de skal rustes til at håndtere følelserne, når livet bliver vanskeligt.
– Det er væsentligt at øge trivslen for vores børn og unge. Tænk, hvis vi kunne sætte ind inden puberteten på alle 1060 folkeskoler i Danmark, så vores fremtidige generationer gennem tre år havde fået mindst én time om ugen i mental sundhed. Hvad ville det ikke kunne betyde? siger Pelle Plesner.
Mental sundhed på lige fod med biologi
Ifølge Vidensråd for Forebyggelse kan psykisk sygdom og mental mistrivsel hos børn og unge forebygges, bremses og behandles, men der mangler indsatser, der kan iværksættes tidligt. Dén indsats skulle meget gerne hedde Dishmo i fremtiden, hvis det står til Helphi.
– Vi håber, at det her kan blive et nyt fag, hvor alle børn i 4-6. klasse skal have om mental sundhed, naturvidenskab og biologi, siger Pelle Plesner.
Se hvilke projekter inden for mental sundhed, der støttes af Erhvervsfyrtårn Life Science
Vi skal styre de uregerlige følelser i stedet for omvendt
Skolebørnsundersøgelsen 2022 viser, at omkring 30.000 piger på 7.-9. klassetrin scorer ”lavt” på en test for mentalt velbefindende, hvilket betyder at de læner sig op ad en depression.
Drengene som gruppe har det bedre, men også de har mentale udfordringer som ensomhed, stress og lavt selvværd. På landsplan diagnosticeres 15 procent af børn og unge med mindst én psykisk sygdom, inden de fylder 18 år, og 45.000 elever i den danske folkeskole har tegn på mistrivsel, fortæller Pelle Plesner.
– Dishmo lærer børnene om biologien bag vores følelser, og kommer ind på emner som cellen, hjernen, affektiv neurovidenskab og evolution, så børnene får et videnskabeligt fundament for at forstå, hvordan vores rige, men også komplekse følelsesliv er blevet dannet og formet. Børn lærer meget om den ydre verden, men måske lærer vi dem for lidt om at navigere i det indre landskab. På den måde kommer deres følelsesliv nemt til at opleves som permanent uden for kontrol. Det bliver som sådan en sød, men lidt uregerlig hundehvalp, som vi ikke rigtigt kan styre. Måske bliver vi bange for noget, som vi egentlig ikke behøver at blive bange for, mener Pelle Plesner.
Skal lære at acceptere tanker og følelser
Lektionerne og øvelserne består af blandt andet mindfulness, hypnoser, åndedrætsøvelser og metakognitiv terapi, som groft sagt handler om at acceptere tilstedeværelsen af tanker og følelsesmæssige reaktioner uden at gå yderligere ind i dem.
– Der findes videnskabeligt dokumenterede redskaber, som kan hjælpe en med for eksempel at slippe ængsteligheden, men børnene kender dem ikke. Med Dishmo får børnene praktisk erfaring med 12 udvalgte værktøjer til bedre mental trivsel, siger Pelle Plesner.
Ret opmærksomheden mod det rigtige
Helphi lyder både som healthy og Delphi, og det er naturligvis med vilje.
”Kend dig selv” stod der på væggen i Apollontemplet, hvor man i antikkens Grækenland kunne møde oraklet i Delfi.
Når vi lærer os selv at kende, kan vi bedre håndtere os selv og omverdenen – og måske blive bedre til at holde af os selv. Den metakognitive terapi lærer os at blive opmærksomme på følelsesmæssige reaktioner men også at blive bedre til at undgå at kradse i de mentale myggestik.
– Vi har blandt andet en øvelse om selvsnak – hvad siger vi til os selv? Vi ser os selv gennem den brille, der er vores mindset, og det er væsentligt at tænke over, hvordan man tænker og blive bevidst om et mønster. Forestil dig, at du skriver triste budskaber på en rude. Det er en konkret øvelse for at vise børnene, at man kan vælge fokus. Du kan vælge at kigge igennem det dårlige på ruden og se ud på træerne og landskabet derude. Det dårlige forsvinder ikke – det står stadig på ruden – men du kan vælge at give noget andet opmærksomhed, fortæller Pelle Plesner.
Pilotprojekt i fem danske folkeskoler
Det seneste år har Helphi kørt en pilottest af Dishmo på otte skoler i Italien og Tyrkiet med støtte fra EUs program Erasmus+. Med midlerne fra Erhvervsfyrtårn Life Science skal Pelle Plesner og hans team nu teste platformen i Danmark.
Fem skoler i Aarhus, Lejre og Holbæk skal afprøve Dishmo på skoleskemaet over et halvt år. Undervejs skal Helphi udvikle viden i samarbejde med lærerne, som er eksperter i opbygningen af lektioner og formidling af stof.
– Vi skal undersøge lærerens rolle og se hvor meget de kan tage på sig. Hvordan spiller vi dem gode, og har vi tænkt Dishmo godt nok ind? Det er ikke hensigten, at vi i dette pilotprojekt skal opnå, at 30 procent af børn bliver fem procent gladere. Målet med projektet er, at vi udvikler ny viden om, hvordan vi laver det bedste fag i skolen – både til forbedring af mental trivsel og til forebyggelse af psykisk mistrivsel, siger Pelle Plesner.
Dishmo er et samarbejdsprojekt mellem virksomheden Helphi og Holbæk Kommune under Erhvervsfyrtårn Life Science – mental sundhed.
Læs mere om: Puljen i Erhvervsfyrtårn Life Science
Læs også
- Pandebånd skal måle biometriske data og advare mod stress, inden medarbejderen brænder ud
- Gaming danner forpligtende fællesskaber – løsning skal skaleres til andre kommuner via WHO-netværk
Erhvervsfyrtårn Life Science er medfinansieret af Den Europæiske Union.