Plejepersonale udvikler fremtidens læring med virtual reality

Plejepersonale i bl.a. Vesthimmerlands Kommune har bidraget til at udvikle fremtidens læring inden for smittebeskyttelse med virtual reality. For nylig blev den femte – og sidste – workshop afholdt i det dansk-svenske projekt InnoCompTec. Få de vigtigste læringspunkter her.
Hvordan kan kommuner imødekomme fremtidens behov i ældreplejen, hvor både personalemangel og øgede krav til smittekontrol kræver nye løsninger?
Et af svarene kan være træning med virtual reality, AI, avatarer, 3D-simuleringer, der hjælper med at sikre læring om alt fra håndhygiejne til kommunikation om smitte.
Danish Life Science Cluster er en del af projektet InnoCompTec, som har skabt modeller for at udvikle plejepersonalets kompetencer på en ny innovativ måde via brug af simulationsteknologier som fx AR (Augmented Reality) og VR (Virtual Reality). Den femte og sidste workshop i i projektet er netop afholdt i både Vesthimmerlands Kommune og i Mölndal i Sverige, hvor plejepersonalet og undervisere fra sundhedsuddannelserne på Campus Mölndal har deltaget i det innovative udviklingsarbejde.
Læs om: Sundhedspersonale fra dansk og svensk kommune træner hygiejne og smittehåndtering i virtual reality
Når teknologi og hverdag flettes sammen
Hovedformålet med InnoCompTec er at udvikle moderne, attraktive og effektive metoder til at styrke kompetencerne i det smitteforebyggende arbejde inden for ældreplejen. Men projektet har ikke kun handlet om at teste færdige løsninger – det handler også om at være med til at skabe dem.
Deltagerne i projektet har været med i alle dele – fra indhold og pædagogik til tekniske detaljer:
– Det er spændende at se, hvordan deltagerne har engageret sig i hvert trin, og hvordan deres input har formet både indhold og teknologi. Det er netop samspillet mellem personalets erfaring og ny digital pædagogik, der gør projektet så værdifuldt, siger Christina Josefsson Vik, projektleder for InnoCompTec i Mölndals Kommune.
Designproces i flere trin
InnoCompTec har taget udgangspunkt i en iterativ designproces, som er blevet gentaget og forbedret gennem justeringer, hvor både deltagerne aktivt har bidraget med feedback, idéer og testresultater undervejs:
- Før den første workshop blev der indsamlet billeder og materiale fra plejehjem i både Sverige og Danmark. Dette blev blandt andet brugt til at skabe en AI-avatar med korrekt uniform og kontekst.
- I den første designfase blev eksisterende VR- og filmklip om smitte testet, og deltagerne afprøvede både 3D-simuleringer og at kommunikere med en AI-avatar i et virtuelt miljø.
- Under den anden og tredje designfase blev nye film optaget, og deltagerne reflekterede over spørgsmål, der var blevet tilføjet til videomaterialet. Der blev også udviklet et bakteriespil og en kommunikationsøvelse med tre forskellige scenarier.
- Forud for den fjerde og femte fase blev blandt andet et sårplejespil finjusteret, som deltagerne havde testet og givet feedback på.
Måling af kompetenceudvikling
InnoCompTec adresserer flere samtidige udfordringer: Hvordan vi udvikler kompetencer i en foranderlig virkelighed inden for plejesektoren, hvordan vi styrker smittebeskyttelsen efter Corona-pandemien, og hvordan vi gør arbejdspladser i ældreplejen mere attraktive.
Nu skal deltagernes kompetenceudvikling under designprocessen måles og evalueres. Projektets resultater bliver samlet i en fælles ‘Best Practice-håndbog’ og præsenteret ved en afsluttende konference i maj 2026.
Om InnoCompTec
InnoCompTec er medfinansieret af EU’s Interreg-program Øresund-Kattegat-Skagerrak.
Projektets partnere består af Vesthimmerlands Kommune, Mölndals Kommune, Danish Life Science Cluster samt uddannelsesinstitutionerne Campus Mölndal og professionshøjskolen UCN.