Projekt leverer værdifuld ny viden om brugen af digitale løsninger – nye internationale samarbejder på vej

Sundhedsvæsenet bevæger sig i stigende grad ind i patientens hjem via digitale løsninger. Derfor er det afgørende at sikre, at patienter faktisk fastholdes i at bruge disse løsninger. Virksomheden Monsenso har hentet betydelige erfaringer om at fastholde brugere i digitale løsninger – denne viden har nu resulteret i nye kontrakter.

En af de store udfordringer ved digitale sundhedsløsninger har hidtil været at fastholde patienten i at bruge løsningen – også når der ikke er en læge eller sygeplejerske til stede.

Virksomheden Monsenso har udviklet digitale løsninger inden for bl.a. mentale udfordringer i en årrække, og nu er det lykkes at samle afgørende viden om, hvordan man hjælper patienter med at blive ved med at anvende løsninger i en længere periode.

Hvordan fastholder man patienter i digitale forløb?

Erfaringerne er til dels indhentet i projektet PhaseV, hvor et af målene netop er at fastholde brugere i et decentralt virtuelt studie. Men den nye viden om fastholdelse kan overføres til en lang række andre områder, hvor patienten fremover selv skal fortsætte sin behandling mellem konsultationer, fx via en app.

En af de vigtigste læringer om digitale løsninger er, at det er afgørende, at løsningen er så let og intuitiv at bruge som muligt, så patienten ikke oplever den som en byrde.

– Det er vigtigt, at patienten oplever løsningen som en støtte i hverdagen, og at de køber ind på præmissen for hvorfor, de skal anvende løsningen, siger Thomas Lethenborg, CEO i Monsenso og projektejer i PhaseV.

pil til læs mereLæs også: Samarbejde på tværs af sektorer skal sikre en ny gold standard for decentrale studier

Vigtig forskning om patientens motivation

I innovationsprojektet PhaseV har Monsenso arbejdet tæt sammen med forskningen. Professor Christa Thomsen, Aarhus Universitet og ph.d. Ida Hestbjerg, Forskningsenheden for Almen Praksis har gennemført en systematisk litteratursøgning for at forstå, hvad der motiverer og engagerer brugere i lignende digitale løsninger.

– Løsningen skal danne et slags partnerskab mellem brugere og sundhedsprofessionelle, så brugeren hele tiden kan følge fremdriften i brugen af løsningen. Derudover at det afgørende at lytte til – og imødekomme – brugernes behov og præferencer, så løsningen kan passe ind i deres hverdag, forklarer de to.

Den positive feedback er nøglen til fastholdelse

Monsensos egne erfaringer er desuden, at positiv opbakning og løbende motiverende tilbagemeldinger er med til at fastholde brugeren.

Erfaringer peger bl.a. på:
• Brugerne skal være helt klar over, hvad målet med den digitale løsning er, og hvad deres deltagelse betyder for dem selv og evt. andre patienter.

• Det er en fordel, hvis brugeren oplever, at deres indsats bliver værdsat, og hvis de har en personlig tilknytning, fx en fast kontaktperson eller via video-beskeder fra personalet.

• Brugerne bliver motiveret til at fortsætte, når de løbende kan se resultater, opfyldelse af delmål og kan se den værdi, de selv er med til at skabe for sig selv og evt. andre patienter.

• Hvis brugerne begynder at falde fra, kan det hjælpe med personlige henvendelser.

Ny viden giver danske og internationale samarbejder

Den værdifulde viden om, hvordan man fastholder patienter i virtuelle forløb har været med til at sikre Monsenso et samarbejde med Nationalt Videnscenter for Hovedpine og virksomheden Lundbeck.

I Danmark rammer migræne og hyppig hovedpine næsten 18 % af de voksne, og derfor er de tre parter gået sammen om forskningsprojektet HEAD-WINd, hvor 100.000 tilfældigt udvalgte danskere er blevet bedt om i tre måneder at føre hovedpinedagbog via Monsensos app.

Derudover er Monsenso nu også klar til at tage viden og erfaringer om blandt andet virtuel rekruttering og fastholdelse af studiedeltagere med til et stort internationalt projekt. Her skal den danske virksomhed samarbejde med University of Birmingham, Midlands Mental Health Mission, Birmingham and Solihull NHS Foundation Trust og Nottingham NHS Foundations Trust i England. Projektet skal følge 1500 patienter med behandlingsresistent depression. Projektdeltagerne skal løbende dele information om deres tilstand i Monsensos app.

Thomas Lethenborg er for nylig blevet kåret som Årets Ildsjæl i Danish Life Science Cluster.

Vigtigt kerneområde, som skal styrkes af forskning

Regeringens Strategi for life science frem mod 2030 lægger vægt på at fremme brugen af digitale sundhedsløsninger, herunder sundhedsapps. Og derfor mener Thomas Lethenborg, at fastholdelse af brugere i digitale forløb er et vigtigt kerneområde, som fortsat skal udvikles og dokumenteres.

– Det er afgørende, at vi får skabt noget brugbar evidens for, hvordan borgere og patienter bruger digitale løsninger, for det kommer til at fylde meget i fremtidens sundhedssektor. Derfor ser vi frem til flere spændende samarbejder både i Danmark og internationalt, som skal øge vores viden på dette område, siger han.

En undersøgelse fra Dansk Erhverv i december 2024 viser, at 20% af danskerne inden for de seneste seks måneder har udvekslet sundhedsdata med fagpersoner, herunder læger og forskere. Dette indikerer en stigende villighed blandt borgere til at dele personlige data til forskningsformål, hvilket understøtter udviklingen af digitale sundhedsløsninger.

Læs mere om projektet PhaseV her

For mere information

Journalist

Lotte Overbjerg

Danish Life Science Cluster
Presseansvarlig
HUB Syddanmark
+45 5160 2210