5 trin til succesfuld internationalisering
Har din organisation fokus på internationalisering og nye markeder? Men budgetterne er små og spørgsmålene mange? Få hjælp til at analysere markeder med Danish Life Science Clusters gennemtestede internationale 5-trins model.
Små og mellemstore virksomheder har ikke de store budgetter, når de skal ind i et nyt eksportmarked. Og ofte er der flere spørgsmål end svar: Hvordan kommer vi ind på det internationale marked – og er netop det marked, det rigtige for os – og vores løsning? Få hjælp til at lave analysen ved at deltage i Danish Life Science Clusters gennemtestede internationale 5-trinsmodel.
– Når virksomheder går internationalt, så koster det nemt en-to-tre millioner, før man egentlig begynder at få gang salget, siger Karen Lindegaard, seniorkonsulent og projektleder på adskillige internationale projekter. – Det er rigtig vigtigt, at mindre virksomheder vælger rigtigt i første forsøg, og ikke bruger masser af penge og tid på at finde ud af, at det slet ikke går at komme ind i det pågældende lands sundhedssystem med den løsning, man tilbyder.
Men hvilket marked er så det rigtige – for din virksomhed?
Se kommende internationale aktiviteter
Få kvalitetsviden gennem internationalt klyngesamarbejde
Som virksomhed er det vigtigt at blive klædt godt på med viden om markedet, målgruppen, kulturen og ikke mindst, hvad det er for et sundhedsvæsen, man som virksomhed skal navigere i. Noget, som tager tid – men tid, som er givet rigtig godt ud:
– Ved at være med i en klynge og del af et internationalt klyngesamarbejde, kan virksomheder få adgang til den kvalitetsviden, de har brug for, før de overhovedet tager af sted. Vi har gennem flere internationale projekter givet deltagere så meget viden som muligt. Det er både via ekspertviden, 1:1 sparring, webinarer, videnrejser og messer i forskellige lande og matchmaking/netværk med forskellige samarbejdspartnere, siger Karen Lindegaard.
Alle aktiviteter skal være med til at give virksomheden en dybere forståelse af markedet og hvilke udfordringer, virksomheden kan møde i det pågældende marked.
– Måske er det allerede her, virksomheden finder ud af, om der er nogle helt strukturelle ting i det pågældende marked, som gør, at det måske ikke er særligt attraktivt i forhold til lige netop den løsning, man tilbyder. Så har man brugt 10 timer og behøver ikke at bruge mere tid og flere ressourcer på det. Så hellere lede efter et andet marked. Det er jo også et rigtig godt resultat, siger Karen Lindegaard.
Forbered dig på dit (næste) internationale marked i 5 trin
Forberedelse, forberedelse og endnu mere forberedelse.
Det kræver det for både små og store virksomheder, som vil ind på nye internationale markeder:
– Modellen er den samme, uanset hvilket land vi retter blikke mod. Der kan selvfølgelig være variationer, afhængigt af vores samarbejdspartnere og projekter. Men disse 5 trin gør sig ofte gældende og klæder en virksomhed rigtig godt på, forklarer Karen Lindegaard.
Den internationale model:
1. Præ-seminar med eksperter, samarbejdspartnere, organisationer, virksomheder
2. Webinar med aktuelle temaer og ekspertviden
3. Videnrejser
4. Markedsvalidering – evaluering og sparring med eksperter
5. Udstilling på messe eller deltagelse på konference med tilhørende aktiviteter, fx matchmaking, netværksmiddag
(klik på infografik for at forstørre)
Vil du høre mere om, hvordan vi arbejder med internationalisering, så tag fat i projektleder, Karen Lindegaard, karli@danishlifesciencecluster.dk, +45 2461 1931.