OPIguide – De 5 trin til OPI
Offentlig-Privat Innovation (OPI) er en samarbejdsform til at udvikle nye innovative løsninger til den offentlige sektor. I et OPI-samarbejde indgår en offentlig organisation, der står med en udfordring, og en virksomhed, der har kompetencerne til at udvikle løsningen. Sammen udvikler parterne nye løsninger og inddrager undervejs både personale og borgere.
Et OPI-samarbejde kan inddeles i 5 faser: 1) Idé, 2) Opstart, 3) Innovation, 4) Markedsmodning og 5) Implementering. Du kan læse mere om de 5 faser herunder, og finde værktøjer og cases målrettet om du kommer fra en virksomhed, en offentlig organisation eller en videninstitution.
Vælg en fase og hent ny inspiration og viden til dit OPI-samarbejde!
Idé
"Drop ”sådan plejer vi at gøre” – mød OPI samarbejdet med et åbent og nysgerrigt sind"
Kortlæg udfordringen, som den offentlige organisation står med: Hvad er behovet? Hvem er målgruppen? Er der andre, der har behovet, og findes der allerede løsninger på markedet, som dækker det?
Udvælg den idé med største potentiale og definer idéens værdi for borgerne, personalet og virksomheden. Overvej hvilke partnere og kompetencer, der er brug for. Skab fra start forståelse for fælles og individuelle behov og mål med OPI-samarbejdet.
Se eller gense webinaret: Når designtænkning skaber god offentlig privat innovation
Virksomhed
- Vær sikker på, at der ikke allerede findes produkter på markedet, som opfylder behovet.
- Tag en pejling af markedets størrelse og konkurrenterne i markedet.
- Lav en foreløbig beregning – har produktet forretningspotentiale?
- Vurder kritisk om andre har samme behov.
Værktøjer
Offentlig
- Få identificeret og afdækket de behov, som brugere og/eller personalet har.
- Vær sikker på at ideen, der arbejdes med, matcher brugernes behov.
- Udarbejd et estimat over, hvor mange brugere, der har samme udfordring.
- Vær opmærksom på om der allerede findes egnede produkter, som kan indkøbes via udbud.
- Inddrag indkøbsafdelingen – lav et realitetstjek af ideen.
Værktøjer
Videninstitution
- Indsaml viden om brugerens og eller personalets behov.
- Find ud af, hvad der findes af viden om udfordringen.
Opstart
"Vær tolerant og dyrk forskelligheden. Det er drivkraften for samarbejde og innovation"
Sæt holdet og fastlæg rammerne for samarbejdet. Sørg for at få kontrakt på aftalerne. Formuler fælles mål og sørg for at afstemme forventninger til ambitionsniveau, tid, økonomi og roller.
Resultatet af et OPI-samarbejde er ofte ukendt fra start. Det er vigtigt at få projektorganisationen på plads og beslutte, hvordan OPI-forløbet skal finansieres.
Se eller gense oplæg fra OPI SUMMIT 2020: 7 gode tips til, hvordan du laver en god OPI-kontrakt
Virksomhed
- Lav aftaler om, hvem der har rettighederne til produktet, der udvikles.
- Vurder markedspotentialet og den kommercielle gevinst.
Værktøjer
- Et nyt skridt sammen: Tre trin til sikring af implementering af OPI-løsninger efter OPI-projekters afslutning
- Miniguide til implementering
- En go-to-guide til implementering af velfærdsteknologi
- 10 skarpe om mødet mellem virksomheder og kommuner
- 8 skridt til implementering af digital velfærdsteknologi
- Hvordan sælger du din løsning?
Offentlig
- Husk at dokumentere den forgrundsviden, der skabes i projektet, i forhold til et senere udbud.
- Vurder, om der skal behandles eller opbevares personoplysninger – udarbejd databehandleraftaler.
- Sørg for, at projektet forankres hos de nødvendige offentlige institutioner og myndigheder.
- Få afsat den nødvendige tid i projektet og få opbakning fra personale og ledelse.
- Vær klar på egne behov og interesser.
Værktøjer
Videninstitution
- Indgå i projektet som projekt- eller procesleder.
- Identificer og generer den viden, der er behov for.
Innovation
"Innovation er at vove at miste fodfæste for en stund, turde fejle, lære nyt og komme videre"
Innovation foregår typisk som en iterativ proces, hvor virksomhed, videninstitution og offentlig organisation sammen udvikler ideen til et koncept, derefter mock-up og så prototype. I processen inddrages borgere og personale og ideen testes og tilpasses ud fra den feedback, der opsamles undervejs.
Innovationsfasen er den mest omfattende og ressourcekrævende fase i OPI-forløbet. Det er derfor vigtigt at skabe en god innovationskultur, der tillader fejl og sikrer at viden inddrages og skaber læring.
Se eller gense webinaret: Hvordan inddrages brugerne i produktudviklingen?
Virksomhed
- Vær lydhør for slutbrugernes behov og refleksioner.
- Skab gerne flere forskellige mock-ups og test dem med borgere og personale.
- Revurder markedet og brugerbehov løbende.
- Sørg for at opsamle viden og resultater undervejs.
Værktøjer
- Miniguide: Living Lab som innovationsmetode inden for sundhed og velfærd
- Etnoraid – en hurtig metode til brugerinddragelse
- Værktøjskasse til innovation og brugerinddragelse
- Design Sprint - fra idé til færdigt koncept på kort tid
- Systematisk innovation
- Designdrevet innovation
- 10 gode råd til at lede innovationsprocesser
- Brug design til udvikling af velfærdsteknologi
- Evaluering af innovation
Cases
- Universitet satte ekstra fart på udviklingen i robotvirksomhed
- Fra bredt samarbejde med mange behov og ønsker - til én samlet demensløsning
- Hvorfor inddrage en videninstitution i et offentlig-privat samarbejde?
- 3 kommuner og 12 virksomheder i OPI-samarbejde om 4 velfærdsudfordringer
- Tæt samarbejde med personale og borgere skaber intelligent medicinering
- Fra skolegården til handicapområdet med OPI-puljen
- En ny seng til psykiatrien
- Bedre ventetid med servicedesign
- Vælg jeres stjerne - og det i skal fjerne
Offentlig
- Find ud af hvornår, hvordan og hvor borgere og personale kan inddrages i udviklingen af løsningen.
- Få feedback fra både fagpersonale, borgere og pårørende.
- Dokumenter forløbet og de opnåede resultater.
Værktøjer
- Miniguide: Living Lab som innovationsmetode inden for sundhed og velfærd
- Etnoraid – en hurtig metode til brugerinddragelse
- Værktøjskasse til innovation og brugerinddragelse
- Design Sprint - fra idé til færdigt koncept på kort tid
- Systematisk innovation
- Designdrevet innovation
- 10 gode råd til at lede innovationsprocesser
- OPI PIXI-toget
- Brug design til udvikling af velfærdsteknologi
Cases
- Fra bredt samarbejde med mange behov og ønsker - til én samlet demensløsning
- Hvorfor inddrage en videninstitution i et offentlig-privat samarbejde?
- 3 kommuner og 12 virksomheder i OPI-samarbejde om 4 velfærdsudfordringer
- Tæt samarbejde med personale og borgere skaber intelligent medicinering
- Fra skolegården til handicapområdet med OPI-puljen
- En ny seng til psykiatrien
- Bedre ventetid med servicedesign
- Vælg jeres stjerne - og det i skal fjerne
- Brugerrejser om patientservice
Videninstitution
- Find relevante brugerinddragelsesmetoder, så brugernes behov opfanges.
- Frembring viden om borgerne og personalets behov.
- Bidrag til produktudviklingen med tekniske kompetencer og lav fx 3D print af mock-up.
- Hjælp med at facilitere brugertest og testforløb.
Værktøjer
- Miniguide: Living Lab som innovationsmetode inden for sundhed og velfærd
- Etnoraid – en hurtig metode til brugerinddragelse
- Værktøjskasse til innovation og brugerinddragelse
- Design Sprint - fra idé til færdigt koncept på kort tid
- Systematisk innovation
- 10 gode råd til at lede innovationsprocesser
- Brug design til udvikling af velfærdsteknologi
- Evaluering af innovation
Cases
- Universitet satte ekstra fart på udviklingen i robotvirksomhed
- Fra bredt samarbejde med mange behov og ønsker - til én samlet demensløsning
- Hvorfor inddrage en videninstitution i et offentlig-privat samarbejde?
- 3 kommuner og 12 virksomheder i OPI-samarbejde om 4 velfærdsudfordringer
- Fra skolegården til handicapområdet med OPI-puljen
- En ny seng til psykiatrien
- Brugerrejser om patientservice
- Workshop 1:1
- Forældrestol til neonatalafdeling
Markedsmodning
"Tag de sidste afgørende skridt inden løsningen kommer ud på markedet"
Udarbejd en markedsplan og forretningsmodel. Afklar, hvordan det nationale og internationale marked ser ud, hvilke konkurrenter der er, og hvem der er aftager? Hvordan kommer løsningen på markedet og bliver en succes – og imødekommer behov fra det offentlige? Hvordan skal løsningen sælges?
Åbn markedet og øg kendskabet til løsningen – fx ved at teste løsningen blandt mange forskellige potentielle kunder og brugere. Husk at sikre kapital, ressourcer og kompetencer til at tilpasse og validere løsningen. Skab dokumentation for løsningens effekter og gevinster. Sørg for, at løsningen lever op til krav og standarder og er endeligt klar til salg og udbud.
Se eller gense webinaret: Veje til markedet og erfaringer med udbud
Virksomhed
- Skab produkter og services, der kan anvendes i flere forskellige sektorer og i ind- og udland.
- Revurder jeres forretningsmodeller og -koncepter.
- Lav en bred test og tilpasning af produktet hos forskellige kunder og brugere.
- Gør produktet og tilhørende services færdige.
- Lav en markedsanalyse og -plan.
- Sørg for, at løsningen overholder gældende krav og standarder for branchen.
Værktøjer
Cases
- Fra succesfuld implementering af sansefødestuer til skalering og nye markeder
- Tværfagligt OPI-samarbejde resulterer i effektfuld behandling af døgnrytmeforstyrrelser
- Dokumenteret effekt af din løsning er genvejen til dit næste salg
- Inddragelse af brugerne (gennem workshop) er succeskriterie for OPI-samarbejde
- OPI-projekt sparer tid - og redder bundlinjen
- Sengesensor mindsker fald på sygehuse
- Offentlig-privat samarbejde mindsker sygefravær
- Robotter skal forflytte patienter
- Fliser med indbygget leg får ældre til at smide stokken
Offentlig
- Udarbejd og udsend udbudsmateriale, tilknyt evt. en jurist.
- Sørg for, at virksomhederne fortsat har adgang til test og tilpasningsfaciliteter.
- Giv faglig sparring og hjælp med dokumentation til certificering og godkendelse af løsning.
- Indgå som samarbejdspartnere med virksomheden, så de kan søge ny kapital.
Værktøjer
Cases
- Fra succesfuld implementering af sansefødestuer til skalering og nye markeder
- Tværfagligt OPI-samarbejde resulterer i effektfuld behandling af døgnrytmeforstyrrelser
- Dokumenteret effekt af din løsning er genvejen til dit næste salg
- Inddragelse af brugerne (gennem workshop) er succeskriterie for OPI-samarbejde
- OPI-projekt sparer tid - og redder bundlinjen
- Sengesensor mindsker fald på sygehuse
- Offentlig-privat samarbejde mindsker sygefravær
- Robotter skal forflytte patienter
- Fliser med indbygget leg får ældre til at smide stokken
Videninstitution
- Lav effektdokumentation og evaluering.
- Udfør test og validering af produktet.
Værktøjer
Cases
- Fra succesfuld implementering af sansefødestuer til skalering og nye markeder
- Tværfagligt OPI-samarbejde resulterer i effektfuld behandling af døgnrytmeforstyrrelser
- Dokumenteret effekt af din løsning er genvejen til dit næste salg
- Inddragelse af brugerne (gennem workshop) er succeskriterie for OPI-samarbejde
- Sengesensor mindsker fald på sygehuse
- Offentlig-privat samarbejde mindsker sygefravær
- Fliser med indbygget leg får ældre til at smide stokken
Implementering
"Stå sammen og find vejen til succesfuld implementering"
Løsningen skal implementeres og tages i brug for at blive en succes. Udarbejd en plan for, hvordan implementeringen skal foregå – hvad er målet, hvem gør hvad, hvornår og hvordan? Egentlige gevinster opnås ofte først ved ændring i den offentlige organisation, kultur og arbejdsgange. Noget medarbejdere skal motiveres og støttes i.
I implementeringsfasen kan virksomheden levere en viden om produktet, der kan give personalet en oplevelse af tryghed. I samarbejde med den offentlige organisation kan virksomheden få dokumentation og gode referencer til det videre markedsførings- og salgsarbejde. Virksomheden kan også få indsigt i nødvendige produkttilpasninger eller nye ideer til produkter eller services.
Se eller gense webinaret: En virksomheds erfaringer med implementering og skalering
Virksomhed
- Opbyg et godt netværk ind i den offentlige sektor og få løbende feedback på det udviklede produkt.
- Overvej, om I skal tilbyde jeres offentlige samarbejdspartnere særligt attraktive og strategiske handelsaftaler på den første version af løsningen.
- Forbered en serviceorganisation og vær klar til at hjælpe kunderne.
- Tilbyd den offentlige part at hjælpe med implementeringen som en del af salget.
- Uddan og giv tips og råd til medarbejderne.
- Udarbejd dokumentation til salg til andre aftagere (sygehuse, kommuner).
Værktøjer
- Miniguide: Living Lab som innovationsmetode inden for sundhed og velfærd
- Sådan søger du EU-støtte til dit næste OPI-projekt
- Step-by-step procesguide til innovationspartnerskaber
- OPI-aftalen
- OPI Hotline
- Succesfuldt samarbejde med videninstitutioner
- Sådan laver du nemt en gennemarbejdet forretningsplan
- Implementering af OPI i kommuner – 5 gode råd til virksomheder
- Sådan danner du et netværkskonsortium
Cases
- Kommune får nye løsninger efter samarbejde med lokal virksomhed
- Design af ny løsning – inddrag brugerne fra start
- Hvem vil købe min løsning? Få styr på dine interessenter
- Forretningsmodellen
- Tidsplan og tydelig rollefordeling banede vejen for succesfuldt OPI-samarbejde
- Fondsmidler sætter turbo på OPI-samarbejdet
- Europas første innovationspartnerskab høster erfaringer
- OPI-støtte giver projekter liv og gør løsninger salgbare
- Engagement og momentum fra alle partnere er central i langvarige projekter
Offentlig
- Udarbejd en implementeringsplan med mål, opgaver, medarbejdere, tidslinje og opfølgning.
- Sørg for, at der er opbakning fra ledelsen – det er er vigtigt for at implementering lykkes.
- Vurder behovet for og sæt tid og midler af til at uddanne brugere og personale.
- Overvej, hvordan I kan opsamle og dele viden og erfaringer på tværs af medarbejdergruppen.
- Overvej, om det strategisk giver mening at arbejde videre med projektets leverandører om udvikling af flere produkter, så I kan løse flere velfærdsudfordringer.
Værktøjer
- Miniguide: Living Lab som innovationsmetode inden for sundhed og velfærd
- Sådan søger du EU-støtte til dit næste OPI-projekt
- Step-by-step procesguide til innovationspartnerskaber
- OPI-aftalen
- OPI Hotline
- Succesfuldt samarbejde med videninstitutioner
- Implementering af OPI i kommuner – 5 gode råd til virksomheder
- Sådan danner du et netværkskonsortium
- 10 skarpe om mødet mellem virksomheder og kommuner
Cases
- Kommune får nye løsninger efter samarbejde med lokal virksomhed
- Forretningsmodellen
- Tidsplan og tydelig rollefordeling banede vejen for succesfuldt OPI-samarbejde
- Fondsmidler sætter turbo på OPI-samarbejdet
- Europas første innovationspartnerskab høster erfaringer
- OPI-støtte giver projekter liv og gør løsninger salgbare
- Engagement og momentum fra alle partnere er central i langvarige projekter
- Rekruttering af brugere
Videninstitution
- Sammensæt undervisningstilbud til brugere og personale.
Værktøjer
- Miniguide: Living Lab som innovationsmetode inden for sundhed og velfærd
- Sådan søger du EU-støtte til dit næste OPI-projekt
- Step-by-step procesguide til innovationspartnerskaber
- OPI-aftalen
- OPI Hotline
- Succesfuldt samarbejde med videninstitutioner
- Sådan danner du et netværkskonsortium
- Hjælp til Persondatafordningen (GDPR)
- Funding-oversigt (tidl. Årshjulet)
Cases
- Design af ny løsning – inddrag brugerne fra start
- Tidsplan og tydelig rollefordeling banede vejen for succesfuldt OPI-samarbejde
- Fondsmidler sætter turbo på OPI-samarbejdet
- OPI-støtte giver projekter liv og gør løsninger salgbare
- Engagement og momentum fra alle partnere er central i langvarige projekter
- Rekruttering af brugere