Huram vil sikre danskerne forebyggelse på abonnement

Det danske sundhedsvæsen hjælper først borgerne, når de er blevet syge. Og det er ikke godt nok, mener Huram Konjen, der er CEO i virksomheden Dianox, som ved hjælp fra spytprøver og diætister vil hjælpe borgere med at optimere deres helbred, før sygdommen rammer.

Der er travlt for tiden i startup-virksomheden Dianox.

Inden for kort tid skal folkene bag lancere det produkt, de længe har arbejdet på, som skal sikre, at brugerne undgår sygdom, før den rent faktisk indtræffer.

Det kan Dianox gøre ved hjælp af en spytprøve. Prøven kan give svar, som tidligere kun kunne fås hos lægen efter en blodprøve, og når Dianox så har analyseret spytprøven, kan man få svar på, hvordan ens hormonbalance og vitaminniveau er. På sigt ønsker Dianox også at teste forebyggende for gængse sygdomme som diabetes, men der er lidt vej endnu.

Hormoner og vitaminer er noget, de færreste af os får tjekket i dag, og hvis man gør, er der formentlig en årsag til, at de tjekkes.

Men det bør være tilgængeligt for alle at blive testet, mener Huram Konjen, der er CEO i Dianox.

Når laboratoriet har resultaterne fra prøven, bliver de sendt til borgeren online, hvor man også har adgang til en diætist, og kan få gode råd til hvordan man sikrer den mest ideelle vitamin- og hormonbalance.

En tidlig indsats inden det er for sent

Hvis et niveau eksempelvis er for lavt, får man anbefalinger til, hvordan man kan hæve niveauet igen. På den måde undgår man, at det lave niveau af eksempelvis D-vitamin udvikler sig til et større problem i fremtiden.

– Jeg synes, at det danske sundhedsvæsen hjælper borgerne for sent. Der er alt for lidt fokus på forebyggelse. Det er først, når skaden er sket, at vi som borgere kan få hjælp fra sundhedsvæsnet. Med vores løsning kan vi handle, før problemet opstår, siger Huram Konjen.

Det unikke i produktet er, at Dianox kan teste for de forskellige niveauer igennem spyt, og det gør, at produktet kan sælges direkte til forbrugere, fordi det er så simpelt at bruge. Det skal koste 99 kroner om måneden – et tal der er tiltænkt at skulle tiltrække et dansk publikum, der ikke er vant til at betale for sundhed fra egen lomme.

Ideen har tiltrukket opmærksomhed andre steder i Life Science-miljøet. Haleon, der er de store medicinalvirksomheder Pfizer og GSKs nye forbrugervirksomhed, har indlemmet Dianox i deres Health Studio og dermed sikret bedre mulighed for at skalere projektet udover landets grænser.

– Den her løsning er noget, der kan række udover landegrænser, hvis den bliver en succes. Og i det perspektiv er det selvfølgelig dejligt, at vi møder interesse fra en stor spiller som Haleon, siger Konjen.

Små justeringer med stor gevinst

Målet med virksomheden er, at det for borgerne ikke længere skal være forbundet med bekymring, når snakken bevæger sig ind på sundhed.

– Hvis man gør brug af vores produkt, så har man i hvert fald indblik i, hvordan nogle essentielle tal i ens krop er, og det håber vi giver noget ro, siger han.

– Det er typisk nogle ret små ting, man kan gøre, for at sikre, at man kommer bedre i balance. Drop at kigge på telefonen som det allerførste om morgenen. Drik i stedet et koldt glas vand og strejk ud. Gør man det, så gør det en stor forskel. Det er sådan nogle små justeringer, vi vil hjælpe folk med at implementere i deres liv, siger Konjen.

God hjælp fra gavmilde folk

For at nå dertil, hvor virksomheden er i dag, har der været en stor mængde forskning, der skulle researches. Og det har krævet hjælp fra andre i life science-miljøet.

– På personniveau er folk inden for life science utroligt gavmilde. På et tidspunkt researchede vi meget på infektionssygdomme, og der talte jeg længe med en af verdens førende forskere i hepatitis B, som gav masser af råd og sendte artikler, siger Konjen:

– Det var enorm værdifuldt for os, og den form for hjælp er altgørende for at få en god start, tilføjer CEO’en for Dianox, der også er medlem af Danish Life Science Cluster, hvor virksomheder blandt andet kan få gavn af den videnbro, der bliver skabt imellem universiteter og virksomheder, så den nyeste viden kommer i spil.
Vil du have indsigt i den nyeste life science-viden – deltag i WHINN-konferencen

– Målet for os er, at man kan være lige så sund og rask som 80-årig, som man var i sine 20’ere, siger Kojen, der altså inden længe forventer at sende produktet på markedet.