Hvordan kan I hjælpe os? Få 10 tips til, hvordan jeres virksomhed kommer ind på markedet i den danske sundhedssektor

Vejen til en bæredygtig forretning i sundhedssektoren kan være lang og vanskelig. Her kan du læse de bedste råd fra en række virksomheder, som er lykkes, fra organisationer, der gerne vil hjælpe virksomheder på vej, og fra dem, der i sidste ende skal købe din løsning.

Hvad er vigtigt, når man vil sælge sin løsning til en kommune, hospital eller andre organisationer inden for sundhed? Vi har samlet en række bud fra aktører, som kender sundhedssektoren og som – ikke mindst – kender udfordringerne. Læs her 10 gode råd, som er samlet fra Odsherred Kommune, Nordic Health Lab, Pfizer samt 3 mindre danske virksomheder.

Overvej altid dette, når du vil sælge til sundhedsområdet:

  1. Hvem skal betale for løsningen? Kommunen? brugeren? Gør jer klart, om I sigter efter det offentlige eller det private.
  2. Husk at der altid er flere indgange ind i en organisation. Selvom den ene dør er lukket, kan det give resultater at prøve en anden dør. Kommunerne kan fx have flere forskellige budgetter, som jeres løsning kan passe ind i.
  3. Følg trendsne i jeres pitch og salg. Er der politiske aktiviteter, som jeres løsning taler ind i?
  4. Husk at tænke implementering ind fra begyndelsen og vis, at du har en plan, der passer i kundens eksisterende arbejde.
  5. Kendte referencer kan være afgørende.
  6. Tag gerne teten og foreslå et veltilrettelagt testforløb, hvis løsningen er ny.
  7. Hvis løsningen er veldokumenteret i lignende organisationer, er det ok at sige nej til flere test.
  8. Kend markedet og sørg for at have overblik over og lignende løsninger.
  9. Sammenlign gerne priser og værdi med eksisterende løsninger, som kunden måske kender.
  10. Relationer er vigtige! Sørg for at lære folk at kende.

Deltag også i Pitch & Panel i Aalborg eller København: Få sparring på din velfærdsteknologiske løsning og bliv klar til markedet!

Ditte Hjorth Laursen, Head of Research, Liva Healthcare har samarbejdet med ca. 25 danske kommuner. Hun var med til at gøre en række andre kommuner klogere på det tværsektorielle arbejde, da Lundbeck lagde hus til eventet Hvordan lykkes du med at sælge og skalere?

Ane Stallknecht, centerchef, Center for Børn, Unge og Familier, Odsherred Kommune

– En ny løsning skal passe ind i vores strategi og skal være et godt supplement til vores eksisterende løsninger, så vi ikke skal begynde forfra. Vi er optaget af, at vores børn og unge skal blive livsduelige, og derfor rækker vi hele tiden ud til fællesskaber og lokalsamfund. Vi er nysgerrige på, hvilke løsninger der findes, der kan hjælpe os med at forebygge mistrivsel og skabe sammenhæng i tilbuddene til vores unge mennesker, der kæmper med den mentale trivsel.

Anders Stæhr, medstifter, Boblberg. Har udviklet et virtuelt community, der bekæmper mental mistrivsel og ensomhed for flere end 550.000 danskere og samarbejder med mere end kommuner.

– Jeg er sikker på, at det at være tæt på samarbejdspartnerne i både tilpasning og implementering har været afgørende for os. Vi har valgt at være meget aktive i implementeringen og har fulgt løsningen helt til dørs hos borgerne. Ellers er der risiko for, at en ny løsning bliver glemt i en stor organisation med mange led.

Lars Møller, Country Manager, Pfizer. Spotter og samarbejder med nye lovende virksomheder.

– Når vi møder unge virksomheder, som er interesseret i et samarbejder, så skal vi kunne se værdien med det samme. Det skal være tydeligt, at det pågældende produkt løser en udfordring, og at det konkret kan forbedre livskvaliteten for patienterne eller kan frigøre ressourcer i sundhedssystemet. Så sørg altid for at være tydelig på, hvad purpose og value proposition er. Og så er det en fordel at have en forretningsplan klar, som synliggør potentiale og skalerbarhed.

Christian Nørrelund, Co-Founder, VR Trainer. Udvikler en platform til træning af kliniske procedurer i VR og har netop solgt til et universitetshospital og en professionshøjskole.

– For os har et OPI-projekt været afgørende. Med de rette partnere i projektet kom vi hurtigt tæt på brugerne, som har været vigtige i test og tilpasning af vores løsning. Projektet gav os taletid, og vi har nu solgt vores løsning til to ud af tre partnere i projektet. Fremover kan vi bruge de første kunder som reference og de næste døre bliver forhåbentlig nemmere at åbne.

Ditte Hjorth Laursen, Head of Research, Liva Healthcare. Har samarbejdet med ca. 25 kommuner og er nu godt i gang i England.

– For at det skal kunne lykkes med at implementere i danske kommuner, er det vigtigt at etablere gode samarbejdspartnere og etablere evidens. Hvis vi kan hjælpe med at bevise, at vores produkt både er værdifuldt for borgere og medarbejdere, så giver det en langt bedre business case, når ledelsen skal investere i nye løsninger.

Jacob Telcs, Nordic Health Lab, som matcher kommercielle aktører og vidensinstitutioner med det offentlige sundhedssystem.

– Det er vigtigt, at virksomheder har skarpt øje for dem, der skal drifte deres løsning. De skal naturligvis være eksperter på deres egen løsning, men det er måske endnu vigtigere, at de ser kundens udfordringer og kan pege på den værdi, løsningen vil skabe i den pågældende afdeling.

Læs også om: Et nyt skridt sammen: Tre trin til sikring af implementering af OPI-løsninger efter OPI-projekters afslutning

For mere information

Community manager

Jens Just

Danish Life Science Cluster
HUB Hovedstaden
+45 5151 0466