Digital medicinhåndtering – når det fungerer, fungerer det virkelig godt
Medicinen kommer til tiden, borgeren behøver ikke vente på plejepersonalet, og kommunen sparer ressourcer. Der er mange fordele ved digital medicinpåmindelse, men det kræver tid og hårdt arbejde at implementere medicinteknologi til borgere i eget hjem. Læs her erfaringerne fra en række kommuner, som har testet fire forskellige medicinløsninger.
Når man vil indføre ny teknologi i kommunerne, er erfaringsdelingen noget af det allervigtigste, sagde kommunaldirektør Jens Peter Hegelund Jensen, Ringkøbing-Skjern Kommune, da Danish Life Science Cluster forleden inviterede til netværk og videndeling om digital medicinhåndtering.
– Vi har brug for at høre de gode historier, og vi skal høre, at det kan lykkes. Alle ved, at det er svært og tidskrævende at implementere nye teknologiske løsninger. Derfor har vi brug for de gode erfaringer som løftestænger til at bringe mere teknologi i spil – for når det fungerer, fungerer det ofte virkelig godt, sagde Jens Peter Hegelund Jensen.
17 kommuner fordelt på fire regioner var tilmeldt netværksmødet om medicinhåndtering, og andre kommuner, leverandører og andre interessenter i hele landet er velkomne til at blive en del af netværket.
Se video fra netværksmøde i netværket for medicinhåndtering 3. nov. 2022 i Silkeborg:
Erfaringsrapport på vej
Siden 2020 har fire kommuner deltaget i projektet ’Medicin til tiden’ – Hedensted, Syddjurs, Struer og Aarhus kommuner. Her har de testet fire forskellige medicinhåndteringsløsninger, og hver især har kommunerne samlet erfaringer, som blev delt med Danish Life Science Clusters medicinnetværk. Konsulenthuset INNOBA er ved at lægge sidste hånd på en rapport, hvor erfaringerne bliver præsenteret, men vi bringer de første erfaringer her.
Syddjurs Kommune – fokuser på rekruttering af borgerne
Oprindeligt var indførelsen af medicineringsteknologi et forsøg på at spare ressourcer i Syddjurs Kommune. Men det viste sig hurtigt, at bare det at rekruttere borgere, der kunne få gavn af en teknologisk løsning var ressourcekrævende, fortæller Lene Vestersager, projektleder, Syddjurs Kommune.
– Vi har erfaret, at ansvaret for rekruttering ikke kun bør ligge på sygeplejerskerne. Vi kan se, at brugen af digital medicinpåminder kan ramme flere ømme etiske punkter hos sygeplejersker. Det kan derfor være nødvendigt med fokus på særlige etiske dilemmaer – bl.a. når man som sygeplejerske går i forhandling med borgere om brug af digital medicinpåminder. Desuden er det vigtigt, at sygeplejerskerne får politisk og ledelsesmæssig opbakning i, at velfærdteknologi er en del af den kommunale service, mener Lene Vestersager.
Struer Kommune – lad de komplicerede opgaver blive på få hænder
Hver gang man indfører en ny teknologi, kommer der nye arbejdsgange, kontaktpersoner og ikke mindst systemer, medarbejderne skal sætte sig ind i. Selvom testen af medicinrobotterne sker i tæt samarbejde med Fælles Service Center, og selvom ATEA står for både support, alarmer og logistik, så er der stadig brug for medarbejdere, der kender systemerne i hverdagen, har udviklingskonsulent og sygeplejerske Aniette Weibrecht erfaret.
– Vi må ikke forvente, at alle sygeplejersker har tid og lyst til at sætte sig ind i systemenerne. Derfor har vi fundet en håndfuld medarbejdere, som vi ved er interesserede i teknologi, og så har vi gjort dem til nøglepersoner. Det betyder, at de får lov at dykke lidt længere ned i deres interesseområder, og vi sparer nogle frustrationer for de medarbejdere, der har rigeligt i deres eksisterende opgaver, fortæller Aniette Weibrecht.
Aarhus Kommune – sparring med andre kommune er uundværligt
Det har stor værdi, at vi er fire kommuner, der har testet løsningerne samtidig, vurderer Lotte Lucia Jelnes, projektleder, Aarhus Kommune.
– Det er et kompliceret område, og man må ikke undervurdere, hvor meget ekstra arbejde, det kræver at udvælge og implementere brugen af medicinteknologier. Derfor har det stor værdi, at vi har kontakter i de tre andre kommuner, som sidder med samme udfordringer som os – og det gør også, at vi holder fast i, at det skal lykkes, siger Lotte Lucia Jelnes.
Vi skal fortsætte med at dele vores erfaringer
I projektet samarbejder de fire kommuner med bl.a. Fælles Service Center, som er en forening mellem offentlige parter, der står for hele leverancekæden med ét kontaktpunkt. Foreningen har til formål at levere teknisk support og logistik til bl.a. telesundhedsløsninger og produkter til hjemmebrug.
Herfra bekræfter centerchef Jan Søe Dybdal, at der er stort fokus på digital medicinhåndtering i de danske kommuner.
Mød Jan Søe Dybdal: Medicinhåndtering – Vi har brug for løbende videndeling:
– Tidligere så man måske denne teknologi som en metode til at effektivisere og spare besøg hos borgerne, men i dag er det en nødvendighed flere steder – man har ganske enkelt ikke medarbejdere til at stå for medicinhåndteringen. Derfor er det vigtigt, at vi fortsætter med at blive klogere og dygtigere, så området for digital medicinpåmindelse for alvor kan komme til at give værdi for kommuner, medarbejdere og borgere, siger Jan Søe Dybdal.
Kom og vær med i netværket for medicinhåndtering
Næste møde bliver 6. december, hvor vi bl.a. vil samle input til netværkets aktiviteter i 2023. Desuden vil vi præsentere planerne om et advisory board, der skal være med til at gøre medicinnetværket landsdækkende.